Aanbevolen post

Terugblik Maart

 En dan is maart alweer afgelopen. Dus tijd om terug te kijken.  Een maand met paar leuke dingen.  Zoals nieuwe keuken.  Verder helaas veel ...

vrijdag 13 november 2009

Het gaat niet goed en Sondevoeding


Zaterdag 7 November 2009 : De 4e week alweer
Vandaag niks bijzonders. Vanochtend gewogen:66kg. S'middags na het bezoek met pa en ma naar beneden geweest.

Zondag 8 November 2009: rustig
Ook vandaag niks bijzonders.S'middags pa en ma opbezoek geweest en 's avonds Mijn broer en zijn vriendin en hun dochter Kami en mijn zus. Met mijn Broer en Kami een rondje over de verdieping gelopen en daarna met zijn allen naar beneden geweest. Hierna met mijn zus nog terug naar boven.

Maandag 9 November 2009: Rustig
Rond 7:30uur bloed geprikt en na het ontbijt beneden een metro wisten halen. Zaalarts had niks bijzonders. Na het bezoekuur met pa en ma en tante tot aan de trap mee gelopen. 'S avonds is mijn zus weer geweest.

Dinsdag 10 November 2009: Sonde voeding
Goed geslapen. Om 7:25uur hebben ze weer bloed geprikt. En ben ik vanochtend weer gewogen 65,4kg. Weer afgevallen. Na het ontbijt ben ik rond 10:00uur een rondje gaan lopen. Om 11:30uur is het grote visite: Krijg morgen dus ERCP. Men gaat ook goed naar de alvleesklier kijken , want de bloedwaarde van de alvleesklier is niet goed. Ze gaan na het onderzoek starten met sonde voeding i.v.m. mijn gewichts- verlies en te slecht eten. S'middags zijn opbezoek geweest pa , ma , een tante, een collega en 2 nordic walkers van spiridon. En tijdens het avond bezoekuur is er een oud collega/ maat van me langs geweest die ik al een tijdje niet had gezien.


Woensdag 11 November 2009: 2e ERCP/ het gaat slecht met me
Goed geslapen vannacht. Ik ga me douchen en ga daarna terug op bed liggen, want ik ben vroeg aan de beurt. Iets voor 9uur wordt er een infuuspaal en een papegaai op mijn bed geplaatst. Daarna wordt krijg antibiotica en wordt het infuus aangesloten en even later wordt ik naar de röntgenafdeling gebracht en op de gang gezet om te wachten. Ik ben deze keer heel rustig en zie er ook niet tegen op. Nadat ik een keel verdoving heb gehad en een mondstuk in mijn mond krijg wordt ik op mijn linkerzij gelegd en wordt via het infuus een slaapmiddel toegediend. Vlak na het toedienen van het roesje val ik in slaap en merk verder weinig van het onderzoek. Maar als ik op een gegeven moment een beetje bij kom. Merk ik dat er een beetje panniek is. Er wordt allemaal tegen elkaar geroepen. Ook zie ik dat er via het apparaat tegenover me bloed wordt weggespoeld en zie ik de ene slang na de andere slang via de scoop naar binnen gaan. Ik krijg ook enorme kokhals neigingen. eindelijk is het voorbij en mag het mondstuk eruit en mag ik even goed spugen en kotsen. Daarna wordt ik terug op mijn bed gelegd en terug naar de gang gereden. Even later komen 2 zusters me ophalen en vragen aan de arts hoe het gegaan is.” Het is redelijk goed gegaan tot er bij het afnemen van een biopten een bloeding is onstaan en die moeilijk te stoppen was”. hierna hebben ze in de galwegen een stent geplaatst voor goede doorstroming. ( dus toch ik dacht het al). Om 10:30uur ben ik terug op de kamer. En worden de controles gedaan. Na 10min bel ik de zuster , want ik verga van de pijn. ik krijg een morfinespuitje in mijn linker boven been. Ik ben deze keer klaar wakker , maar ben goed beroerd. Om 11:45uur bel ik weer en krijg een 2e morfinespuitje deze keer in mijn rechter bovenbeen. Om 13:00uur krijg ik weer een spuit. deze keer in mijn linkerbil. Om 13:30uur komen pa en ma bezoek. Die schrikken als ze mijn zien liggen. Ik lijk meer dood dan levend. Ze lopen naar de verpleging. Even later komen ze terug en wordt mijn gordijn dicht gedaan , zodat ik alleen ben met mijn ouders en we minder last hebben van de rest. Even later komt de zuster terug met een soort wattenstaafjes met smaak citroen om nat te maken en zo mijn mond nat te maken , want ik mag voorlopig niet drinken. Om 14:30uur gaan pa en ma weg. Ik ga proberen wat te slapen , maar dat lukt niet. omdat er nog bezoek is bij de andere patiënten. Als ze rond 15:00uur nog niet weg zijn bel ik de zuster en vraag of het bezoek weg kan , want ik wil rust. Het bezoek gaat weg en kan wat rusten. Het gordijn blijft dicht. Om 16:30 bel ik de zuster, want ik verga weer van de pijn. Ik krijg een morfine spuit in mijn rechtersbil. Om 17:00uur mag het infuus eraf. Tijdens het avondbezoek komt de vriend van mijn zus langs. Iets voor 20uur worden de spullen voor de sonde voeding klaar gelegd. Om 20uur gaat het bezoek weg. Om 20:15uur komt er een zuster en een leerling langs om de sonde te plaatsen in mijn neus. ( ik zag er wel tegen op ) maar het viel erg mee. Het ging erg makkelijk , zelfs de zusters staan te kijken dat het zo makkelijk gaat. De zuster controleert of de sonde goed zit. Ze hoort hem borrelen dus zit ie goed. Ook de leerlinge moet luisteren , maar ze hoort niks. De zuster luister ook nog een keer en hoort hem nu ook niet. Ze haalt er een andere zuster bij. Ook zij luister en hoort hem ook niet. Ze besluiten de sonde niet aan te sluiten en morgen vroeg een echo te laten maken om te kijken of ie goed zit. 2min later krijg ik amper lucht en ga hyperventileren , maar omdat mijn gordijn nog half dicht is en de zusters bij mijn buurvrouw bezig zijn zien zij niks. De overbuurman kan mijn wel zien en roept de zusters. Ze komen meteen en leggen mijn helemaal plat en halen de sonde eruit. Ik krijg meteen weer lucht en adem weer rustig. Hij zat waarschijnlijk dus toch niet goed. De zusters zijn blij dat ze hem niet hebben aangesloten. Hierna bel ik even ma ,want ik moet het even kwijt. Om 22:00uur krijg ik nog een morfinespuitje in mijn linkerbil en val ik daarna in slaap.


Donderdag 12 November 2009: Sondevoeding en weer infuus
Om 4:30uur wordt ik wakker van de pijn en bel de nachtzuster. Ik krijg weer een morfinespuitje in mijn linkerbovenbeen. En heb toen tot een uur of 7 geslapen. Om 7:30uur komen ze weer 10 buisjes bloed prikken. Rond 8:00uur krijg ik nog een morfinespuitje in mijn rechter bovenbeen. Ik mag eten , maar ik neem geen ontbijt. Ik heb geen honger en voel me nog steeds beroerd. Ik trek mijn dekens over me heen en probeer wat te slapen. Om 10:30uur komen ze met de drinkronde langs. Ik neem wat appelsap. Om 10:45uur komen er 2 zusters naar mijn toe met de mededeling dat ik voorlopig niks mag eten en drinken. Dit i.v.m. de bloeding en de bloedwaarde van de alvleesklier. Ik word weer aangesloten op het infuus en wordt er een pomp tussen gezet. Daarna hebben ze de sonde ingebracht en ook nu ging het makkelijk. Daarna hebben ze deze aangesloten op de pomp. De infuuspaal hangt nu goed vol met 2 pompen en een zak vocht en voeding. Dat wordt een hele onderneming om naar de wc te gaan.
ik met mijn neus-sonde
 Mijn neussonde.

Om 11:15uur komt de zaalarts langs: niks bijzonders. Krijg dinsdag meer te horen. eerst goed rusten. S'middags komen pa en ma langs en tijdens het avond bezoekuur mijn zus en 2 nordic walkers van spiridon. Rond 21:00uur ga ik al slapen.


Vrijdag 13 November 2009: eerst het weekend goed doorkomen
Goed geslapen vanacht. Om 7:30uur is er bloed geprikt. Om 10:45uur komt de zaalarts langs: Eerst het weekend goed doorkomen en dan maandag kijken hoe het gaat. Om 11:15uur komt de diëtiste langs: Sonde-voeding mag eraf als het eten goed gaat. S'middags tijdens het bezoekuur zijn pa , ma en 2 tantes langs geweest. 'S avonds zijn mijn broer en nichtje Kami , mijn zus en 2 maten op bezoek geweest. Om 19:00uur kwamen ze nog bloedprikken. Ben om 21:30uur gaan slapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten