Aanbevolen post

Terugblik Maart

 En dan is maart alweer afgelopen. Dus tijd om terug te kijken.  Een maand met paar leuke dingen.  Zoals nieuwe keuken.  Verder helaas veel ...

donderdag 26 februari 2015

De hickmann katheter verwijderd

Woensdag 25 Februari 2015: Chirurg langs:
Wat een nacht weer zeg. Om 24:00 uur nog een keer de kruik verwarmd en paracetamol via het infuus en daarna antibiotica. Heb uiteindelijk een uurtje geslapen meer niet. Om 04:45 uur gebeld ivm enorme hoofdpijn aan linkse kant. Kruik weer verwarmd en paracetamol via het infuus ( ze komen nu overdag wel in de knoei, maar ze moeten maar kijken naar andere pijnstiller). Zuster hoopt dat vandaag de lijn er uit kan. Rond 06:00 uur komt zuster kijken hoe het gaat en of de pijn wat gezakt is. Het gaat iets beter.
Om 07:00 uur komen ze al bloed prikken ivm de bloedspiegel.
Om 08:15 uur zijn de controles gedaan. Temperatuur 37,8. Vandaag of morgen komt de chirurg langs voor de lijn. Ik zie er erg tegenop. Verder rustig aan.
Rond 10:30 uur is diëtiste langs geweest: Krijg drinkvoeding. Even later sneuveld het infuus. Om 11:00 uur is er een nieuw infuus geplaats in de rechter arm en meteen bloed geprikt. Daarna weer infuus aangesloten.
Rond 11:15 uur chirurg langs: ivm de stolling kunnen ze pas 12 uur na de laatste trombose spuit de lijn er uit halen, maar dat is pas vanavond. En ivm de risico's doen ze het liever overdag. Het liefst halen ze hem er morgen uit. Maar ivm mijn enorme pijn en zwelling willen ze eigenlijk niet wachten. Op de foto en scan was ook geen cuff van de lijn  te zien.  Hij wil rond 13:00 uur terug komen om te kijken of de lijn er zo uit kan. Als dat niet lukt kijken ze verder, want ivm mijn ontstoken huid werkt een plaatselijke verdoving niet. Ben behoorlijk bang!! Tussendoor was ook de zaalarts lanhs geweest. Ze komt later terug.
Om 12:00 uur staat de chirurg er eens weer: Hij gaat het nu al proberen ivm toestand. Hij gaat spullen pakken. Nadat alles klaar is gezet. Eerst shirt met hulp van de zuster uit ( zelf lukt me dat niet meer door de zwelling en pijn). Daarna wordt de pleister eraf gehaald, wat al erg pijnlijk is. Hij gaat eerst kijken en voelen wat erg pijnlijk is. Daarna afdekken en ontsmetten. Ook dit is zeer pijnlijk. Hierna begint ie, maar tranen staan in mijn ogen van de pijn. Opeens voelt ie een verdikking toch een cuff??
Hij stopt even. Hij probeert het nog een keer, maar hij zit gewoon te vast. Hij stopt. Hij gaat overleggen wat nu. Moet voorlopig nuchter blijven. De chirurg heeft het goed geprobeerd en  is voorzichtig te werk gegaan. Zuster plakt het weer af en help met mijn shirt aan trekken.
Nu even bijkomen en afwachten?????????.
Even later komt zuster langs. Ze gaan de lijn onder narcose eruit halen. Misschien vandaag of anders morgen.
Om 13:45 uur komen ze weer bloedkweekjes afnemen. Het is verder wachten.
Om 16:50 uur komt zaalarts langs: Waarschijnlijk morgen de ingreep. Krijg wel extra pijnstiller en wordt goed in de gaten gehouden. Ze heeft ook nog naar het hart geluisterd.
Rond 17:30 uur zuster langs met flesje paracetamol. Er is toch nog een kans dat ik vanavond aan de beurt ben. Even later naar de wc geweest, maar dat ging erg moeizaam. Kan mijn hoofd  niet recht houden. Loop gewoon scheef.
Om 18:30 uur zuster langs: ingreep gaat vanavond niet door. Ben morgen aan de beurt. Krijg nu wel de trombose spuit. Daarna ma aan de telefoon gehad en bezoek gehad. Was even fijn, maar wel vermoeiend. Om 20:00 uur met drank rondje nog even wat gedronken.
Om 22:30 uur zuster gebeld ivm de pijn. Alvast flesje paracetamol via het infuus gehad.

Donderdag 26 Februari 2015: hickmann katheter op ok verwijderd.
Geen oog dicht gedaan. Veel last gehad van de hals en zo. Om 06:30 uur paracetamol via het infuus gehad. Om 08:00 uur controles goed. temperatuur 37,7 ( terwijl ik me kapot zweet en het koud heb). Daarna de antibiotica aangehangen. Hierna hebben ze het bed verschoond ivm het transpireren. Verder afwachten.
Rond 08:50 uur naar de badkamer gelopen om me te wassen. Maar daar toch maar de zuster gebeld. Alles is nog meer opgezet. Het lukt me zelf niet. De zuster heeft me gewassen. Rond 09:30 uur terug op bed. Die al klaar is voor de ok. Extra naamkaartje eraan, infuuspaal en papegaai eraan. Daarna weer infuus aangesloten. En nu maar wachten.
Rond 10:45 uur is er nog bloed geprikt.
Om 11:10 uur zaalarts langs geweest: Hopelijk snel aan de beurt. Het eruit halen brengt wel wat risico's met zich mee. De bloedprop kan los schieten en in de longen terecht komen. Dus na ingreep goed aangeven wanneer ik pijn op borst krijg of benauwd. Ze houden me goed in de gaten. Koorts blijft nu in ieder geval weg. De antibiotica wordt weer aangepast en 6 keer per dag. 12:00/16:00/20:00/00:00/04:00 en 08:00 uur. Ze heeft ook nog naar hart en longen geluisterd. En naar buik en benen gekeken.
Eindelijk buitenlicht
En nog steeds wachten.
Rond 14:45 uur komt zuster vertellen dat als het goed is ik vanavond om 19:00 uur aan de beurt ben. En ik kan naar een andere kamer kan.
Even later komen 2 zusters me over verhuizen naar kamer 37. Ik lig lekker bij het raam. Eindelijk weer licht van buiten. En verder afwachten. Rond 17:00 uur nog warme kruik.
Om 17:45 uur komt zuster de kamer op. Ik mag komen. Snel worden de pomp overgezet en mijn ok jasje aangedaan. Om 17:55 uur op weg naar de ok. Rond 18:00 uur op de voorbereidings kamer. Daar liep een zuster rond die me nog kende van afgelopen eind november toen ze een zenuwblokkade hebben geprobeerd rond de insteek. Even later sluiten ze me aan. Het gordijn gaat dicht. Even later komt de chirurg. Ze steld wat vragen en daarna ga ik slapen.
De lijn is er uit.
Rnd 18:40 uur ben ik wakker. ( ik heb zelf gewoon gedroomd). Er hangt al paracetamol aan het infuus. Heb goed last van de plek waar de 2 wondjes zitten. een op mijn borst en de ander in mijn hals. Er is ook stukje lijn op kweek gezet. Om 19:15 uur bellen ze de afdeling.
5 minuten later komen ze me ophalen en ben rond 19:30 uur weer terug op de kamer.  Daar controles. temperatuur 38,2. Ook was er nog kort bezoek. Nu lekker bijkomen.
Om 20:15 uur is de antibiotica aangehangen. Om 20:15 uur weer controle temperatuur 38,6. Koorts. zuurstof 93.
Om 20:45 uur komen bloed kweek afnemen. Om 23:20 uur is arts nog langs geweest: alles is goed gegaan. Vannacht extra controles.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten