Aanbevolen post

Terugblik Maart

 En dan is maart alweer afgelopen. Dus tijd om terug te kijken.  Een maand met paar leuke dingen.  Zoals nieuwe keuken.  Verder helaas veel ...

zaterdag 9 januari 2016

Longfunctie testen

Donderdag 7 Januari 2016: Longfunctie test
Vannacht niet echt geweldig geslapen door het vele hoesten. Ben uiteindelijk rond 04:00 uur van vermoeidheid in slaap gevallen, maar werd rond 05:30 uur al weer wakker door het hoesten. Daarna niet echt meer geslapen.
En zo gaat het al nachten achter elkaar.
Bodybox
 
Rond 08:00 uur er uit gekomen. Daarna eerst de tpv afgekoppeld en medicatie ingenomen. Hierna eerst even lekker gedoucht en aangekleed. Hierna een kopje thee.
Rond 09:25 uur naar beneden om met de fiets naar het ziekenhuis te gaan, maar dat gaat niet door. Mijn achterband staat weer eens leeg, dus ik oppompen, maar er gebeurt niks. Alleen ik hoor heel veel lucht ontsnappen. Ik kijken bij het ventiel. Heb ik zo het ventiel in mijn hand. Dan maar met de auto, want te voet red ik niet meer.
Ben rond 09:55 uur bij het ziekenhuis en loop meteen naar west 52 naar wachtruimte 1. 
Om 10:05 uur wordt ik al binnen geroepen.
Ik mag plaats nemen in de bodybox. Waar eerst de longfunctie test: Flow-volume bepaling wordt gedaan.


Ik moet het mondstuk in mijn mond doen en krijg een knijper op mijn neus.
Daarna moet ik eerst zo ver mogelijk door het mondstuk uit blazen en zo diep mogelijk in te ademen. Hiermee wordt de inhoud van mijn longen bepaald. Het moest een paar keer over nieuw.
Blaas apparaat
 
Daarna moest ik diep inademen en zo krachtig en ver mogelijk uit en weer zo snel mogelijk diep in. Hiermee wordt de kracht van mijn longen bepaald. Ook dit moest een paar keer overnieuw. Elke keer als ik bezig was, dan moest ik weer hoesten.
Deze test heb ik ook vorig jaar begin Februari gehad i.v.m. medische keuring Alpe d'huzes. Maar toen ging het wat makkelijker.
Hierna kreeg ik de Bodyplethysmografie. Hierbij ging de deur van de bodybox dicht. Met dit onderzoek wordt de totale longinhoud en de weerstand in de luchtwegen bepaald.
Ik moest rustig ademen door het mondstuk. Vervolgens werd de opening van het mondstuk afgesloten met een klepje gedurende 2 seconden. Je voelt of je even niet kunt door ademen.
Nadat het klepje weer weg was moest ik zo ver mogelijk uit blazen en zo diep mogelijk in te ademen.
Hierna mocht ik uit de bodybox.


En mocht ik plaats nemen achter een ander blaasapparaat voor de Diffusietest. Met dit onderzoek wordt de snelheid bepaald waarmee uw longen, ingeademde zuurstof doorgeven aan het bloed.
Dus weer mondstuk in en knijper op de neus.
Ik moest na een verre uitademing, zo ver mogelijk in te ademen en dan mijn adem 10 seconden vast te houden en daarna weer uitblazen. Na 5 minuten werd dit onderzoek herhaald.
Hierna krijg ik via een inhaler medicatie toegediend ( Ventolin , dit gebruik ik zo nodig thuis ook).
Hierna mocht ik even in de wachtkamer zitten om de medicatie te laten inwerken. Was rond 10:35 uur weer in de wachtruimte.
Om 10:55 uur werd ik weer binnen geroepen en mocht ik weer plaats nemen in de bodybox waar de Flow-volume bepaling test nog eens werd herhaald.
Rond 11:10 uur zat ik weer in de wachtruimte. Krijg nu nog een loop test.

Saturatiemeter


Om 11:20 uur mocht ik weer mee lopen. We gingen naar de lange gang achter de centrale hal. Hier was een parcours uitgezet van pion naar pion en terug. Kreeg eerst 2 vragen:
Vraag1: Hoe is je kortademigheid? was een 2 Nauwelijks aanwezig.
Vraag2: Hoe is je vermoeidheid? was een 5 . sterk aanwezig.
Daarna kreeg ik de saturatiemeter aan mijn vinger en in mijn hand.
Hierna mocht ik 6 minuten gaan lopen. Moest proberen te beginnen met goed doorlopen. ( wat ik normaal ook zou doen). Tussendoor werd mijn zuurstof elke keer opgeschreven.
Tussendoor komen er ook gewoon bedden langs enz.

6 minuten looptest
Na 6 minuten mocht ik stoppen. Mijn zuurstof verschilde van 97 tot 94.
Weer kreeg ik de 2 vragen gesteld. Mijn kortademigheid was nu een 4. Zeer aanwezig.
En vermoeidheid een 7. Zeer sterk aanwezig.
Daarna liepen we terug naar de wachtruimte en was het onderzoek klaar. Zat rond 11:35 uur in de hal van het ziekenhuis op een bank.
Daar zag dat ik een berichtje had van een vrienden of ik tijd had. Ben daarna naar hun gereden om daar even te helpen. We hebben lekker rustig aangedaan.
Was om 20:00 uur thuis. Meteen mijn tpv aangesloten en ben rond 21:30 uur naar bed gegaan.
Volgende woensdag controle en uitslag bij de longarts.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten