Aanbevolen post

Terugblik Maart

 En dan is maart alweer afgelopen. Dus tijd om terug te kijken.  Een maand met paar leuke dingen.  Zoals nieuwe keuken.  Verder helaas veel ...

vrijdag 8 augustus 2014

Leverpunctie en andere sondevoeding

Woensdag 6 Augustus 2014:Leverpunctie
Ondanks dat ik om de 2uur werd wakker gemaakt. Heb ik toch wat kunnen geslapen. De nachtzuster moest me soms ook echt goed wakker maken. Heb om 05:30 uur nog oxcynorm gehad. Ben nu toch wel wat brak na 2 nachten niet slapen en een nacht minder. Heb ook steeds goed hoofdpijn. Mijn voorhoofd is nu ook blauw. Heb om 08:00 uur op bed gewassen. Heb vanochtend wat thee op, maar heb er wel een uur over gedaan.

Rond 10:30 uur is de zaalarts langs geweest: Uit de MRCP is tot nu toe niks bijzonders uitgekomen. Krijg deze week nog een leverpunctie. Moet zelf extra water in de sonde spuiten. Sondevoeding weer opbouwen, zodat infuus weer omlaag kan. Mag voorlopig weer alleen troostslokjes.

Om 11:00 uur is de diëtiste langs geweest: Krijg tijdelijke andere voeding. Deze is voor verteerd, zodat mijn lichaam minder moeite hoef te doen.
Rond 11:15 uur is er nog bloed geprikt. Rond 11;30 uur komt een zuster de bloeddruk liggend 108/66 en staand 113/69 opmeten.

Tijdens het bezoekuur komen ze me rond 13:50 uur ineens ophalen met bed voor een leverpunctie. Dat is wel erg snel. Mijn moeder gaat naar huis, want ik weet niet wanneer ik terug ben.
Beneden hoef ik maar even wachten en wordt om 14:00 uur de echokamer binnengereden.
De verdoving is erg gevoelig. Die punctie zelf gaat perfect. er worden 2 biopten uitgehaald.
Om 14:25 uur wordt ik terug op de gang gezet. Ik moet minstens 4 uur op mijn rechterzij gaan liggen, maar als ik op mijn zij lig verga ik van de pijn. Bij mijn eerste leverpunctie had ik dit niet. Ik ga toch maar op mijn buik lig. Ik zweet me kapot en ben aan het trillen. Om 14:35 uur wordt ik weer opgehaald en ben om 14:40 uur terug op mijn kamer. Even later komt een zuster de controles doen en krijg oxcynorm voor de pijn.  En dat helpt gelukkig.

leverpunctie

Heb tot 17:15 uur geslapen. Moet nog tot 18:00 uur plat blijven liggen. Om 18:10 uur worden de controles gedaan en die zijn goed en kijkt me naar het wondje. De plek is nog wel gevoelig. Ben rond 18:15 uur voorzichtig uit bed gekomen. Na bijna 23 uur even lekker uit bed. Om 21:00 uur zijn de controles nog gedaan. Ben rond 22:00 uur gaan slapen.

Donderdag 7 Augustus 2014:Andere sondevoeding
Goed geslapen vannacht. Om 08:00 uur zijn de controles gedaan en medicatie gekregen.
Als om 09:15 uur de zuster het infuus weer aanslaat. Vraag ik wanneer de voeding weer wordt aangesloten? Dacht men dat ik alles zelf zou regelen. Hoe! geen pomp, geen voeding. Ik zou het zelf aansluiten en verhogen.
Rond 09:20 uur komt de zuster met de spullen. Maar zonder pomp. Ik moet met spuit 500ml per dag door mijn sonde spuiten?????????????????????
Rond 12:00 uur is de zaalarts langs geweest: De leverpunctie was sneller dan ze dacht. Ik vraag waarom ik de voeding met de spuit er moet in spuiten. Oh dat mag gewoon via de pomp. Als de voeding gaat mag ik naar huis.
Rond 12:25 uur vraag ik de broeder voor de pomp. Even later wordt de voeding met pomp aangesloten en infuus gaat naar 1 liter.
Verder rustig aangedaan. 's Middags nog even op een stoel gezeten.
Sinds 20:00 uur toch weer wat meer buikpijn en last van de insteek. Om 21:30 uur zijn de controles nog gedaan. Bloeddruk was wat laag 101/64. Het blijkt als ik wat meer pijn heb ook mijn bloeddruk omlaag gaat. Ben 22:00 uur gaan slapen en is in overleg met de zuster de voeding naar 30ml per uur gezet. We dus heel rustig op met kleine stapjes.

Vrijdag 8 Augustus 2014: Afgevallen
Goed geslapen. de controles om 08:00 uur waren goed, maar voel me buik wel wat meer en nog steeds last van mijn insteek. De voeding is naar 42ml gezet. Om 08:10 uur is er bloed geprikt en ben ik gewogen; 64,2kg. toch wat afgevallen, maar dat was te verwachten.
Om 10:30 uur is de diëtiste weer langs geweest: Als ik dit weekend naar huis mag krijg ik wat voeding mee.
Om 12:30 uur is de zaalarts nog langs geweest: Niks bijzonders. even afwachten. voorlopig nog troostslokjes.
Verder rustig aan. Wel wat meer last van mijn buik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten