Aanbevolen post

Terugblik Maart

 En dan is maart alweer afgelopen. Dus tijd om terug te kijken.  Een maand met paar leuke dingen.  Zoals nieuwe keuken.  Verder helaas veel ...

donderdag 16 juli 2015

Shunt en zit er even doorheen

Woensdag 15 Juli 2015: Shunt!
Vannacht toch weer wat minder geslapen en zonder zuurstof. Heb meer last van het hoesten gehad. En 2 keer wakker door de Antibiotica.
Om 08:05 controles: goed en medicatie en om 08:50 uur bloed geprikt.
Rond 10:00 uur was het grote visite: Ze willen de rechterkant hals behouden en dus een lijn in de lies plaatsen.

 Ook willen ze verder kijken voor een shunt in de rechterarm. Vanmiddag groot overleg. Sondevoeding blijkt volgens hun niet te werken ( voor mij is dit hoofdstuk nog niet gesloten, omdat een neussonde altijd voor problemen zorgt. En het mislukken van de Jejunostomie  elke keer kwam door wildvleesgroei enz. en niet door de voeding zelf en door de soort sonde die er in zat.)  Ook willen ze zuurstof meten tijdens inspanning. Het valt allemaal erg tegen en zie een shunt niet echt zitten. Wat als ze me vorige week dinsdag nou wel mee naar het ziekenhuis hadden genomen en al antibiotica waren gestart, hadden ze dan de lijn kunnen redden!!!!!!!!!!!
Ben bang!!!!!!!

SHUNT
Een shunt is een operatief aangelegde verbinding tussen een slagader en ader. Door deze verbinding stroomt het bloed van de slagader in de ader, waardoor vervolgens in de ader een hogere druk ontstaat en het bloed sneller gaat stromen. De ader zet daardoor uit en krijgt een steviger wand, zodat de shunt gemakkelijk aangeprikt kan worden. Dit proces heet " het rijpen" van de shunt en duurt ongeveer 6 weken. Het voordeel van een shunt is dat het eigen materiaal is en de kans op een infectie veel kleiner is dan bij een lijn.





Na de operatie leer je om de shunt op een goede doorstroming te controleren met een Stethoscoop. Zodat je bij veranderingen actie kan ondernemen.  Omdat er kans is op trombose moet je bloedverdunners gebruiken. Nou die gebruik ik al.

Enkele Aandachtspunten:
- Ga niet op de arm liggen waar de shunt geplaatst is.
-Laat geen bloeddruk meten aan de shuntarm.
-Laat geen bloed prikken uit de shuntarm.
-Draag geen strakke mouwen.
-Draag geen armbanden of horloge aan shuntarm.
-Draag geen zware tassen met de shunt arm. ( en mijn fotocamera dan????)
-Krab niet aan wondjes op de arm.
-Vermijd extreme warmte of koude ( bv sauna).
-Controleert 4 keer per dag de shunt door hem af te tasten en te beluisteren.
-Neem contact op met de tpv-verpleegkundige binnen 24uur.
 * U geen trill meer kunt voelen. ( dit is een gevoel of er iets zoemt onder uw vingers).
 *De trill over gaat in kloppen.
 *Bij u een operatie of andere behandeling plaatsvindt waarbij het noodzakelijk is de antistolling te stoppen ( dit kan niet zomaar in verband met het behouden van uw shunt).
 *De shunt rood en gezwollen is.
 *U langer dan normaal bloedt uit het prikgaatje, nadat u de naald verwijderd heeft.
 *U gevoelloze, koude, blauwe of tintelende vingers krijgt.
 *Na verloop van tijd de voeding steeds langzamer in kan lopen.
 *U herhaaldelijk problemen hebt met aanprikken van de shunt.

Na ongeveer 6 weken wordt de shunt beoordeelt. Als ie goed is gaat de training beginnen om zelf te leren aanprikken van de shunt. Dit zal tijden een opname gebeuren.

Het is niet niks en er komt heel wat bij kijken. 

Om 10:45 uur weer antibiotica. Om 11:30 uur komt zuster langs: Moet 4 keer per dag gaan vernevelen. Mag dus nu vernevelen. Me daarna om 11:50 uur in de badkamer gewassen, maar dat viel heel erg tegen. Was helemaal uitgeput en buiten adem. was blij weer op bed te liggen. Was volgens kamergenoot erg bleek. ik voelde me ook helemaal niet lekker. Zuster heeft nog zuurstof gemeten. Die viel niet tegen 97. Verder wat geslapen.
Om 14:50 uur komen ze van de vervoersdienst me opeens ophalen. Weet van niks en zuster ook niet. maar het blijkt toch te kloppen. Krijg vaatonderzoek van de liezen en bekken. Dit gaat allemaal wel erg snel en ben hier niet blij mee. Rond 15:05 uur ben ik weer bij de poli vaatchirurgie. En wordt meteen opgehaald en naar kamer 105 gebracht. Hebben de zelfde man als gister. Was om 15:20 uur weer terug bij wachtruimte. Om 15:45 uur weer opgehaald. Was 5 minuten later weer op de kamer. Daar even met een zuster gepraat. Het is me allemaal te veel op dit moment!  Daarna wat gerust.
Rond 17:15 uur zaalarts langs geweest: Ik sta al op de lijst voor de ok om de lijn in de lies te plaatsen, i.v.m. met longontsteking krijg ik ruggenprik, want narcose is te gevaarlijk. Ook gepraat over dat ik het allemaal erg snel vind gaan en ik heel iets anders had verwacht van de bedoeling van dit jaar. ( tijdelijk tpv en dan naar jaar weer sonde voeding, zodat ik kan aansterken en meer reserve hebt). Ze begrijpt me wel. Ze vraagt gesprek met arts aan over hoe en wat. ( op dit moment zeg ik nee en denk dat daar weinig verandering in komt. Ik wil na jaar gewoon terug naar jejunostomie, zoals afgesproken.) Ook nog over nu gehad. De bacterie die in het bloed gevonden is komt vooral voor bij een longontsteking of keelontsteking. Het is de vraag waar het nu begonnen is?
Om 17:25 uur weer vernevelen en antibiotica wordt er weer aangehangen.  Het vernevelen werkt wel.
Rond 18:00 uur nog antibiotica bolus via het infuus gehad. Verder rustig aan. Nog wat gepuzzeld. Controles om 20:00 uur waren goed. Om 22:30 uur medicatie en nog een keer vernevelen. Daarna tanden gepoetst en gaan slapen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten