Aanbevolen post

Terugblik Maart

 En dan is maart alweer afgelopen. Dus tijd om terug te kijken.  Een maand met paar leuke dingen.  Zoals nieuwe keuken.  Verder helaas veel ...

woensdag 27 april 2016

Venlo, Longfuctietest en de uitslag

Dinsdag 19 April 2016: Slijm ingeleverd
Zondag en maandag lekker rustig aangedaan.
Vandaag wat opgeruimd en wat achter de computer gezeten. En vanmiddag rond 13:30 uur met de fiets naar het ziekenhuis op en neer geweest, want moest nog wat opgehoest slijm inleveren.

Donderdag 21 April 2016: Naar Venlo
Vanochtend alvast de spullen klaar gezet de mee moeten naar Venlo. Rond 13:00 uur alvast ook de voeding klaar gemaakt. Om 14:30 uur even op en neer geweest naar Etten-Leur, want was al een week op een pakketje aan het wachten wat niet geleverd kon worden, omdat volgens hun het adres niet bestond.
Rond 16:30 uur vertrokken naar Venlo naar mijn Broer en zijn gezin. Om daar morgen op de school van mijn nichtje en neefje tijdens de koningsspelen en meulestormt te fotograferen.  Het was wat druk onder weg, dus was er wat later. Na even wat gedronken te hebben. Zijn we even wat boodschappen wisten doen. Toen we terug waren wou ik mijn aansluiten, maar kwam er achter dat ik de lijn was vergeten en de voeding dus niet kon aansluiten.
Had trouwens tussendoor ook nog een email gehad van villa pardoes met de vraag of ik volgende week donderdag kan fotograferen? Meteen met ja beantwoord.
Verder nog wat gedronken.

Vrijdag 22 April 2016: Koningsspelen en Meulestormt
Rond 06:50  uur zijn we eruit gegaan. Heb me eerst even gedoucht.
Daarna hebben we gegeten en zijn we naar de school van mijn nichtje en neefje gegaan. Daar eerst wat spullen klaar gezet. Daarna koffie gedronken. 
Rond 09:15 uur werden de koningsspelen geopend met het koningsspelenlied. Daarna gingen de kinderen in verschillende groepen de spelletje langs die er stonden op het schoolplein en binnen.
Om 11:00 uur zijn we met de bovenbouw en middenbouw te voet naar een andere basisschool gelopen, want daar werd meulestormt gehouden.





 Stormbaan voor de basisschool. Ze mochten een uur lang over de stormbaan rond lopen. Met verschillende hindernissen zoals kruipen onder tanks, een glijbaan, klimrek, modderbad en nog veel meer.
Wat was het geweldig! ook mijn broer was komen kijken.
Bij terugkomst op de eigen school konden de kinderen zich bij emmers water wat wassen en omkleden. Daarna was het eten. En na het eten werden de de spellen nog afgewerkt die ze nog niet hadden gehad. Hierna was er nog een estafette tussen de kinderen en de ouders. Altijd leuk. En werd er weer met het leid afgesloten.
Daarna met mijn broer en de kinderen terug naar hun huis gereden. Daar nog wat gedronken en rond 15:45 uur ben ik weer terug naar huis gereden. Was ook weer erg druk op de weg. Ben onderweg nog even gestopt, omdat ik toch wel wat moe was.
Het was erg leuk om er bij te zijn geweest.

Zaterdag 23 April 2016: Onderhoud Spiridon
Vandaag bij A.V. Spiridon wisten helpen met wat onderhoud van de baan enz. Hierna meteen wat boodschappen gedaan.

Zondag 24 April 2016: Reünie Oud  collega's
Vandaag met het oude dream team van Aldi en aanhang bij elkaar geweest. We gingen altijd vaak wat met elkaar drinken enz. In November 2014 waren we voor het eerst weer bij elkaar in Helmond. ( daar woont nu een collega) behalve ik, want ik lag in het ziekenhuis. Heb toen wel een verassingbezoek van een gedeelte van hun gehad.
En vandaag konden we eindelijk allemaal weer. Dit keer bij een ander en wel in Hendrik ido ambacht. Het was erg gezellig en voor herhaling vatbaar. Maar dit keer wachten we niet zo lang.

Maandag 25 April 2016: Longfunctie test
Om 08:00 uur gaat de wekker. Heb eerst de voeding afgesloten en toen me gewassen.
Ben rond 08:50 uur naar het Amphia ziekenhuis in Oosterhout gereden. Ik loop naar de ingang poliklinieken, maar daar blijkt dat via de hoofdingang moet en dan naar verdieping 5. Dat ze dat even melden op het afspraakbriefje. Me op de vijfde verdieping gemeld bij de balie longgeneeskunde.
Na even wachten werd ik rond 09:30 uur geroepen. Had de zelfde verpleegkundige als de eerste keer.
Ik moet het mondstuk in mijn mond doen en krijg een knijper op mijn neus.

Daarna moet ik eerst zo ver mogelijk door het mondstuk uit blazen en zo diep mogelijk in te ademen. Hiermee wordt de inhoud van mijn longen bepaald. Het moest een paar keer over nieuw.
Daarna moest ik diep inademen en zo krachtig en ver mogelijk uit en weer zo snel mogelijk diep in. Hiermee wordt de kracht van mijn longen bepaald. Ook dit moest een paar keer overnieuw.


Hierna kreeg ik de Bodyplethysmografie. Hierbij ging de deur van de bodybox dicht. Met dit onderzoek wordt de totale longinhoud en de weerstand in de luchtwegen bepaald.
Ik moest rustig ademen door het mondstuk. Vervolgens werd de opening van het mondstuk afgesloten met een klepje gedurende 2 seconden. Je voelt of je even niet kunt door ademen.
Nadat het klepje weer weg was moest ik zo ver mogelijk uit blazen en zo diep mogelijk in te ademen.
Hierna mocht ik uit de bodybox.
En mocht ik plaats nemen achter een ander blaasapparaat voor de Diffusietest. Met dit onderzoek wordt de snelheid bepaald waarmee uw longen, ingeademde zuurstof doorgeven aan het bloed.
Dus weer mondstuk in en knijper op de neus.
Ik moest na een verre uitademing, zo ver mogelijk in te ademen en dan mijn adem 10 seconden vast te houden en daarna weer uitblazen. Na paar minuten werd dit onderzoek herhaald.
Hierna krijg ik via een inhaler medicatie toegediend ( Ventolin , dit gebruik ik zo nodig thuis ook).
Hierna mocht ik even in de wachtkamer zitten om de medicatie te laten inwerken. Was rond 09:40 uur weer in de wachtruimte.
Om 09:50 uur werd ik weer binnen geroepen en mocht ik weer plaats nemen in de bodybox waar de Flow-volume bepaling test nog eens werd herhaald.
Hierna was ik klaar.  Moet nu vandaag met de prednison kuur van een week beginnen.
Daarna meteen wat boodschappen gedaan en nog andere inkopen gedaan. was rond 14:30 uur thuis. Verder even rustig aangedaan.

Dinsdag 26 April 2016:  Uitslag Vanmiddag rond 14:45 uur gebeld door de Longarts met de uitslag van de afgelopen onderzoeken. Uitslag bloedonderzoek: eiwit Eosinofiele te hoog. Uitslag kweek slijm: bevat eiwit Eosinofiele en uitslag longfunctietest: Longinhoud goed, Uitblazen lucht erg zwak. Conclusie: Het staat vast dat ik astma heb.

Was er al bang voor, omdat de test gister erg zwaar was. Over weken controle om te kijken of de prednisonkuur zijn werk doet. en daarvoor nog een keer de longfunctietest.   Ik baal behoorlijk niet betreft van de astma, want daar is mee te leven, maar het weer erbij krijgen van een chronische ziekte of ik er al niet genoeg heb. Het lijstje wordt steeds langer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten