Aanbevolen post

Terugblik Maart

En dan is maart alweer afgelopen. Dus tijd om terug te kijken.  Een maand met paar leuke dingen.  Zoals nieuwe keuken.  Verder helaas veel ...

vrijdag 12 september 2014

Doornik, kortrijk en Ieper

Donderdag 11 September 2014: Doornik en Kortrijk.
Om 08:00 uur gaat de wekker en rond 08:45 uur zitten we aan het ontbijt. Rond 09:30 uur Rijden we weg richting Doornik. Rond 10:00 uur zijn we in Doornik. We parkeren op een parkeerplaats bij een winkelcentrum. ( is gratis!). Vanuit daar lopen we richting het centrum. We bezoeken eerst het oudste belfort van Belgie. We moeten maar liefts 257 treden omhoog, maar dan heb je ook een prachtig uitzicht.

Belfort in Doornik. Het oudste van Belgie
Als we weer beneden voel ik goed dat ik omhoog ben geweest. Ik ben bekaf, maar ik heb het wel gedaan. trots op me zelf.

Belfort van Doornik
 Daarna lopen we met een plattegrond langs de bezienswaardigheden. Onderweg hebben we nog even pauze genomen. Rond 13:30 uur waren we bij de auto. En besloeten om vanmiddag naar Kortrijk te gaan. Tussen 14:00 en 14:30 uur waren we in Kortrijk. Een leuke plaats met mooie bezienswaardigheden. zoals het belfort, artillerietoren, Begijnhof enz.

Het belfort van Kortrijk
 Ook stonden op verschillende plaatsen een foto hoe het er in de oorlog er uit zag en met een verhaal erbij wat daar gebeurd is. We hebben hier ook nog lekker op een terras gezeten. En hebben bij een chinees gegeten. Ik heb alleen soep op. Hierna zijn we nog naar de rozentuin gereden.

De rozentuin in Kortrijk
Rond 21:00 uur waren we weer terug in het hotel.

Vrijdag 12 September 2014: Ieper
Na het ontbijt zijn we rond 09:30 uur vertrokken richting Ieper. We zijn eerst naar het toeristen info gegaan. Hierna hebben we eerst het Flander Fields Museum in de lakenhalle en het belfort geweest. een mooi museum waar je soms kippenvel krijgt van de verhalen.

foto vanaf het belfort in Ieper met uitzicht op de Menenpoort.
Hierna zijn we gaan rondwandelen. We zijn eerst naar de Menenpoort gegaan. Vanuit hier hebben we een wandeling gemaakt over de vesting. Onderweg hebben we nog wat bezienswaardigheden gezien.

Oorlogs kerkhof bij De Rijselpoort.
Bij de Rijselpoort hebben we pauze gehouden en zijn daarna naar een klein oorlogsmuseum geweest. Het Ramparts war museum. Het museum zit achter een cafe. Je loopt over houten loopplanken in een reconstructie van loopgraven en tunnels. Je hoort, ziet en voelt er de gruwel en de waanzin van de eerste wereldoorlog. Hierna hebben we het stedelijk museum bezocht ( hier konden we gratis in op vertoon van ons ticket van het flander fields museum). Ook zijn we nog naar het onderwijsmuseum geweest. Tussendoor hebben we nog even op het terras gezeten. Na het avond eten zijn we om 19:30 uur naar de Menenpoort gelopen om naar de dagelijkse herdenking te kijken. Dit was zeer indrukwekkend, maar ook bijzonder. 27 jaar geleden was ik daar ook. Ik was als 12 jarig jongetje samen met mijn vader op vakantie. Toen maakte het verhaal van de eerste wereldoorlog al indruk op me.

De Last post bij de menenpoort.

Hierna zijn we nog langs het grootste Militaire begraafplaats gereden.
Rond 21:30 uur waren we bij het hotel, maar het hek was al dicht. Dus toen maar de code geprobeerd die op ons sleutelkaart stond en Yep het werkte.