Aanbevolen post

Terugblik Maart

 En dan is maart alweer afgelopen. Dus tijd om terug te kijken.  Een maand met paar leuke dingen.  Zoals nieuwe keuken.  Verder helaas veel ...

donderdag 16 juni 2011

Operatie


Woensdag 15 Juni 2011: Verhuizing naar chirurgie
Redelijk geslapen. Ik had natuurlijk geen voeding, maar was wel bezig met de ingreep. Mijn bloeddruk was goed 109/71 pols61 en dat op z'n dag. Normaal is ie dan hoog i.v.m. de spanning.

Om 10:00uur krijg ik te horen dat de ingreep niet vandaag plaatsvind, maar morgen. Wel ga ik vandaag naar unit 47 Afdeling MDL-chirurgie/oncologie. Nou is het morgen wel een bijzondere dag, want morgen is het 20 maanden geleden dat ik ziek werd en mijn 100e opname dag. De voeding wordt weer aangesloten.

Om 11:45uur komt de zaalarts langs: Het was verkeerd aan haar doorgegeven. Men bedoelde dat ik vandaag naar de afdeling  chirurgie ga en morgen onder het mes ga( communicatie foutje, waar ken ik dat van.? Van het amphia!). Ze vind het erg dat het zo loopt.

Om 14:15uur wordt ik overgebracht naar unit 47 kamer 463(2persoonskamer). Hier krijg ik te horen dat ik morgen aan het eind van de ochtend onder het mes zal gaan.

' S avonds nog bezoek gehad. I.v.m morgen moet ik vanaf 18uur dubbeldrank drinken. Hier zitten veel koolhydraten in en die zijn goed voor het herstel erna en morgen vroeg krijg ik nog 2 drankjes die ik voor 2uur voor de ingreep op moet hebben. Men noemt dit slim nuchter zijn. Om 20:45uur worden er nog controles gedaan bloeddruk 110/58, pols71 en temp 37,6. Om 23:00uur gaat de voeding eraf. Ik hoop dat ik goed kan slapen.





Donderdag 16 Juni 2011: Operatie verwijdering galblaas en plaatsing jejunostomie
Slecht geslapen, niet omdat ik zenuwachtig ben, maar mijn buurman snurkt nogal hard. Om 06:00uur krijg ik 2 pakjes pre-op van nutrucia te drinken. Dit is een heldere koolhydraten drank. Het is wel erg zwaar op een nuchtere maag. De controles zijn bloeddruk 86/54, pols 51 en temp 36,8.

Om 9:45uur krijg ik een OK jas en onderbroek. Deze mag ik aan doen en ik moet nog even goed uit plassen. Ik ben er helemaal klaar voor en zie er niet tegenop. Normaal ben ik zenuwachtig zelfs bij een uitgebreid onderzoek zoals in het Vumc, maar nu helemaal niet. Eindelijk gaan ze iets echt doen en deze ingreep is ook uit de second opinion gekomen en deze was door mijn vader aangevraagd. Hij moest eens weten. Pa gaat in mijn gedachten mee naar de OK en kijkt mee over de rand van een wolk, dat weet ik zeker. Om 10:30uur belt me broer nog op en krijg ik nog veel sms berichtjes binnen. Echt geweldig dat er zo wordt meegeleefd. Met zo veel steun hoef ik ook niet zenuwachtig te zijn.
 
ben er klaar voor
 

Om 10:45uur komen ze me ophalen om naar beneden te gaan. Op de voorbereidingskamer wordt er een infuus aangelegd, naar 2keermis gaat de derde keer goed. Ook komt de chirurg nog langs en legt alles nog een keer uit. Daarna wordt ik door de anesthesie medewerkers naar de OK(1) gebracht. Ik krijg medicatie toegediend en even later wordt ik suf en lijkt net of ik in een draaimolen zit, op dat moment werd het slaapmiddel toegediend.

????ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Om ongeveer 14:15uur begin ik een beetje wakker te worden op de verkoeverkamer. Ik verga van de pijn en krijg medicatie toegediend, omdat mijn bloeddruk erg laag blijft. Verplaatsen ze mijn bed en kom ik dichter bij de artsen te liggen, zodat ik in de gaten gehouden kan worden. Elke keer als ik medicatie toegediend krijg reageer ik daar op en gaat mijn bloeddruk naar beneden en gaat het alarm bij mij af. Op een gegeven moment is mijn bloeddruk 40/20. Er wordt besloten dat ik voorlopig niks krijg. Om 18:00uur krijg ik een morfinepomp aangesloten via het infuus. Ik hang nu goed vol( morfinepomp, vocht/zout en medicatie en ik heb ook een urine katheter en via mijn neus krijg ik zuurstof toegediend). Om 18:30uur is het veilig en kan ik terug worden gebracht naar de afdeling. Wel wordt ik op mijn rug gelegd, want ik lig nu de hele tijd al op mijn zij. Op de afdeling staan Ma, mijn zus en haar vriend me al op te wachten. Op de kamer wordt alles weer aangesloten( zuurstof enz.) en worden de controles gedaan. Na een half uurtje zijn ma, mijn zus en vriend al weggegaan, want ik ben nog erg suf en te moe om te praten. Wel vraag ik hoe laat het is en nog wat, maar echt veel komt er niet uit. Om 20:00uur wordt ook de voeding aangesloten. Men start op 21ml per uur. Om de 2uur worden de controles gedaan. En nu maar hopen dat ik goed kan slapen vannacht.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten