Aanbevolen post

Terugblik Maart

En dan is maart alweer afgelopen. Dus tijd om terug te kijken.  Een maand met paar leuke dingen.  Zoals nieuwe keuken.  Verder helaas veel ...

donderdag 15 september 2016

Boedapest

Woensdag 14 September 2016: Dag 1 Boedapest.
Rond 07:30 uur er uit gekomen. ( bedden slapen niet echt geweldig). Tpv afgesloten, gedoucht en aangekleed. Daarna op veranda ontbeten. Rond 08:50 uur naar station gereden en daar de auto

geparkeerd. Bij automaat een singelkaartje gekocht voor ongeveer €1,25. Rond 09:20 was de trein er. Nog even wat foto's gemaakt en in gestapt. Rond 09:30 uur is de trein vertrokken.  Na 2 stations kwam er een kaartjesverkoper langs en moesten we nog een toeslagkaartje kopen van Szentendre tot de stadsgrens van €1,-. Het kaartje uit de automaat is pas vanaf de stadsgrens geldig.
Rond 10:15 uur zijn we bij het eindstation in Boedapest.

Als we buiten zijn staan aan de buda kant tegenover het Parlementsgebouw.
Vanuit hier lopen we te voet naar de burcht van Buda. Rond 10:35 uur zijn we bij het vissersbastion. Het omhooglopen valt erg tegen..
Vanaf het vissersbastion een prachtig uitzicht. Daarna bezoeken we achter het vissersbastion gelegen Mathiaskerk.

Als we hier uit zijn lopen we verder over de burcht van Buda naar het koninklijk paleis. Als we hier wat rond gekeken hebben ( we zijn niet binnen geweest, want er zitten nu museums enz).
Hierna via een lift en wat trappen naar beneden gegaan. Vanuit daar zijn we richting de Gellert Heuvel ( waar de citadel en het vrijheid monument op staan gelopen. Rond 12:00 uur waren we bij de waterval van de heuvel.

Daarna zijn we omhoog gelopen, maar dat was niet zon succes. Was na 20 meter al helemaal buiten adem. Dus onderweg wel me pufje gebruikt. Rond 12:40 uur zijn helemaal boven. Wat ben ik blij boven te zijn en te kunnen gaan zitten.
Daar zitten lunchen en daarna wat foto's gemaakt. Hierna naar de achterkant van de citadel gelopen, want daar is een bushalte van de hop-on Hop-off bus. Hier in gestapt en een flink stuk van de route mee gereden. Was even heerlijk om te zitten en toch wat te zien. Rond 14:45 uur zijn we bij het heldenplein en stappen uit.

Vanaf het heldenplein lopen we het stadspark in.  Hier lopen we langs de  nu betonnen ijsbaan naar het Vajdahunyadburcht. Een erg mooi gelegen burcht. Een pracht plaat ( mooie locatie voor trouwfoto's).
Vanuit hier lopen we naar het Szechenybad. Het mooiste termaalbad van Boedapest. Via verschillende ingangen kun je daar bij de kassa toch wat zijn van het bad.
Hierna gaan we even wat drinken op een terrasje. Rond 15:45 uur gaan we verder en lopen nog even langs de dierentuin en via het termaalbad en stadspark weer naar het heldenplein.

Als we daar op de bus staan te wachten komt de regen er met bakken uit. We kunnen schuilen bij een museum. Na kwartietje komt de bus er. Als we wegrijden begin het weer droog te worden.
Vlakbij de grote Synagoge stappen we uit en lopen daar naar toe.
Daarna lopen we rond 17:30 uur via het Elizabeth park naar de Sint-Stefanus basiliek.

Daar even naar binnen geweest. Hierna via het vrijheidspark met verschillende monumenten naar het Parlementsgebouw gelopen. Daar omheen gelopen naar de Donau kade. Daar langs het schoenen monument ( joden moesten hun schoen uitdoen en daarna op de rand van de kade gaan staan. Daar werden ze doodgeschoten, zodat het lichaam in de Donau viel en met de stroming mee ging). Naar de kettingbrug gelopen. Via de ketting brug naar de buda kant gelopen en daar via de kade naar het station.
Waar we de trein weer terug hebben gepakt naar Szentrendre.
Bij aankomst in Szentrendre rond 19:45 uur eerst nog wat boodschappen gedaan.
Bij terugkomst op de camping me aangesloten en terwijl heeft mijn maat eten gekookt.

Donderdag 15 September 2016: Dag 2 Boedapest
Rond 07:30 uur eruit, afsluiten, douchen en aankleden. Daarna broodjes gehaald. Rond 08:15 uur op de veranda ontbijt. Om 08:50 uur naar het station gereden. Daar auto geparkeerd en bij de automaat kaartjes gehaald ( dat ging nu sneller dan gister).

En om 09:16 uur al de trein gepakt naar Boedapest.
Op eindstation in Boedapest overgestapt op metro en bij het Elizabeth park uitgestapt. Vanaf hier te voet naar de Donau kade aan de pest kant om daar op de rivier cruise te stappen.
Rond 10:30 uur is de boot gaan varen. Was erg leuk om de stad vanaf het water te zien.
Rond 11:00 uur bij het Margaretha eiland uitgestapt.

Een autovrij vrijetijd eiland.  Je kunt hier wandelen, hardlopen op de hardloopbaan die heel het eiland rond gaat ( 5,2km). We hebben hier heerlijk rondgewandeld.
Rond 12:00 uur het eiland afgelopen en via de Margaretha brug naar de bushalte gelopen. Daar tijdens het wachten onze lunch op gegeten. Rond 12:30 uur de bus weer gepakt en bij de Sint-Stefanus basiliek uitgestapt.

Vanuit hier naar langs het terror huis en het Franz liszt museum gelopen. Daarna naar een andere bushalte gelopen en daar de bus weer gepakt en uitgestapt bij de grote markthal.

De grote markthal even binnen geweest, maar was blij weer buiten te zijn. wat een drukte.
Vanuit hier via de vrijheid brug naar de rots kerk en het Gellert termaalbad gelopen.

Om 16:00 uur hadden we het gezien en zijn weer naar de pest kant gelopen. Daar naar de Gastro straat gelopen. Een straat vol restaurantjes en pubs. Wat op gelopen daar en daar ook wat gegeten.
Rond 17:45 uur zijn we verder gegaan en via nog een ander straat met restaurants en bars naar de bushalte gelopen waar om 20:00 uur de avondtour start. Was goed dat we er op tijd waren, want het was erg druk.

Om 20:00 uur zaten we in de bus en kon de avond tour beginnen. Was erg leuk en mooi om te zien.
Om 21:00 uur waren we weer bij het begin punt terug. Daar de metro gepakt naar ons treinstation en daar weer de trein gepakt. Dit keer geen kaartverkoper ( dus nog goedkoper).
Rond 22:15 uur waren we op de camping. Morgen met de auto wat rond rijden.