Aanbevolen post

Terugblik Maart

En dan is maart alweer afgelopen. Dus tijd om terug te kijken.  Een maand met paar leuke dingen.  Zoals nieuwe keuken.  Verder helaas veel ...

zondag 18 september 2016

Omgeving Szentendre en naar het balatonmeer

Vrijdag 16 September 2016: Dagje omgeving
Rond 08:00 uur eruit gekomen. Alles klaar gemaakt en gelegd en om rond 08:20 uur afgesloten. Hij heeft iets korter gelopen. Me daarna gedoucht en aangekleed.
Hierna boordjes wisten halen. Daarna ontbijt op de veranda.

Rond 09:45 uur zijn we met de auto binnendoor naar Esztergom gereden. We waren daar rond 10:35 uur. Daar auto geparkeerd en naar de basiliek en koninklijk paleis op de berg gelopen. Daar wat rondgelopen en genoten van het uitzicht. Ook de basiliek bezocht ( dit is de grootste van Hongarije en is gebaseerd op de basiliek in het vaticaan).

Hierna zijn we naar het centrum gelopen. Daar wat rondgelopen en geluncht.

Rond 13:00 uur zijn we weer vertrokken en langs de Donau naar het plaatsje Visegrad gereden.

Hier waren we rond 13:35 uur en daar via een bochtige weg naar de boven op een berg gelegen Burcht gereden.  Daar ongeveer 3 kwartier in de burcht geweest. Vanaf de burcht was er weer een prachtig uitzicht op de Donau en zijn omgeving.

Hierna rond 14:25 uur iets verder omhoog gereden naar een funpark. Daar wisten rodelen en wqat rond gekeken.

Rond 15:20 uur zijn we weer terug naar beneden gereden. En verder langs de Donau gereden.
We hadden eigenlijk met het pontje naar het stadje Vac willen gaan. Maar als we rond 16:00 uur bij het pontje aankomen blijken de vertrektijden niet echt gunstig. We maken wat foto's van deze kant en rijden weer verder langs de Donau terug naar de camping.

Rond 16:45 uur zijn we weer terug op de camping. We lopen nog een rondje om de camping en langs de Donau. Daarna rijden we naar het centrum van Szentendre om te eten.

Zaterdag 17 September 2016: Op naar het Balatonmeer.
Het heeft vannacht flink geregend en het regent nog steeds. Heel wat ander weer dan afgelopen dagen.
Rond 08:00 uur eruit. afsluiten, douchen en aankleden. Daarna wisten pinnen, broodjes en water gehaald bij de supermarkt. Ondanks de regen gewoon heerlijk op de veranda zitten ontbijten.
Rond 09:15 uur huisje opgeruimd en alle spullen in de auto. Daarna wisten uitchecken en betalen bij de receptie.

Hierna zijn we vertrokken richting onze tweede verblijf. Maar we zijn eerst naar het koninklijk paleis in Gödöllö gereden. Daar het paleis en de tuin bezocht.
Toen we in de tuin liepen werd het droog.
Rond 12:10 uur zijn we weer verder gereden richting het Balatonmeer.
Net voorbij de afslag naar het vliegveld hebben we op een parkeerplaats gelucht. Aan de overkant is ook een parkeerplaats en tankstation. Kunnen we dinsdag mooi de tank van de auto vol gooien.
Hoe dichter we bij het Balatonmeer komen hoe beter het weer.

Rond 15:00 uur zijn we bij de camping. Waar we ons eerst melden bij de receptie van de camping zelf en daarna bij de receptie van Happy camp.
Daarna naar stacaravan nummer 9.  Mooie stacaravan, maar parkeerplaats auto is zeer krap.
Nadat alle spullen in de caravan zijn gelegd hebben we onze zwemkleding aangedaan om lekker te gaan zwemmen.

We lopen eerst een rondje over de camping. Van de vele restaurants zijn er maar 2 open. Ook er een stuk van de camping afgesloten, want daar zijn ze aan het verbouwen. En ook het zwembad is helaas al dicht.
We besluiten op het gras bij het balatonmeer te gaan zitten. Even lekker rustig aan. Er zitten trouwens heel veel eenden en zwanen.
Rond 17:30 uur zijn we weer terug gegaan naar de caravan. Daar ons weer omgekleed. Hierna bij een van de twee restaurants die open zijn wisten eten.  Na het eten terug naar de caravan  en me daar aangesloten. Daarna zijn we te voet lans de vele hotels naar het centrum van het plaatsje Balatonfüred gelopen. Waar het erg gezellig is met de bars en vele restaurants. Het leeft. Ook een erg leuke boulevard.
Om 21:00 uur waren we terug op de camping. Waar we naar de rand van het balatonmeer zijn gaan lopen om daar naar de live muziek te luisteren van een feestje in een grote tent van zeilers. Rond 22:00 uur terug naar caravan, want ben erg moe en wil naar bed.

Zondag 18 September 2016: Termaalmeer en Tihany
Rond 08:00 uur eruit. Na het afsluiten enz broodjes wisten halen bij de campingwinkel. Na het ontbijt even kennis gemaakt met onze Nederlandse buren ( die dachten dat wij Slowaken waren en terwijl er gezegd was dat ze Nederlandse buren zouden krijgen).
Daarna met de auto vertrokken en langs het balatonmeer naar het zuiden gereden.

Waar we rond 10:50 uur in Hevis zijn. Daar hebben we het grootste Termaalmeer van de wereld bezocht.  De temperatuur van dit meer ligt tussen de 28 en 35 graden. Het meer is het hart van het stadje.

Er zijn overal kuurhotels, termaalcampings en verblijfshuizen voor zieken enz. We zijn om het meer gewandeld. We zijn er niet in gegaan. Het was enorm druk.

I.v.m. lichte radioactiviteit mogen er geen kinderen onder de 11 jaar er in en mag men vanaf 12 jaar en ouder niet langer dan 2 uur erin blijven.

Rond 11:40 uur zijn we weer gaan rijden. We gaan weer terug naar het Noorden rijden richting de camping.

We stoppen rond 12:15 uur bij de ruïnes van het kasteel van Szigliget. Het stond niet op het programma, maar nu we niet kunnen zwemmen moeten we wat anders, maar het was de moeite waard.

Ik merk wel dat het omhoog lopen steeds moeilijker gaat. Heb ook wat meer last van mijn buik. Rond 13:00 uur waren we terug bij de auto waren we gegeten hebben.

Daarna zijn we naar het schier eiland Tihany gereden.  daar waren we rond 14:00 uur. Daar wat rond gewandeld en de abdij bezocht. Je hebt vanaf het schier eiland prachtig uitzicht over het balatonmeer. We kunnen ook onze camping zien liggen. We hebben hier ook nog lekker op een terrasje gezeten.

Om 16:45 uur waren we terug op de camping.
Rond 17:00 uur te voet naar het centrum gelopen om daar te eten.
Bij terugkomst op de camping me aangesloten en daarna wat gedronken en spelletje gedaan.