Aanbevolen post

Terugblik Maart

 En dan is maart alweer afgelopen. Dus tijd om terug te kijken.  Een maand met paar leuke dingen.  Zoals nieuwe keuken.  Verder helaas veel ...

woensdag 25 december 2013

Operatie en 1e kerstdag


Dinsdag 24 December 2013: Operatie
Goed geslapen. Ben pas om 06:00 uur wakker geworden. Om 07:20 uur hebben ze bloed geprikt en om 08:35 de controles. die waren goed. Om 08:50 uur oxcynorm en overige medicatie gehad. Om 09:00 uur me lekker gedoucht. Ben om 09:50 uur gewogen: 65,4 kg met kleren. Dus zonder 64 kg. Dus toch wat afgevallen. Verder wat gelezen en op de tablet bezig geweest. Om 12:15 uur heb ik een klysma gehad, omdat ik al een tijdje geen ontlasting heb gehad. 12:30 uur nou klysma heeft gewerkt en hoe. Wat een opluchting.
Rond 14:00 uur wordt ik klaargemaakt voor de Ok en daar naartoe gebracht. Rond 14:10 uur ben ik op de voorbereiding kamer. Een anesthesioloog komt langs. Omdat er 50% kans is dat ze de oude wond moeten open snijden. Krijg ik een Epidurale ruggenprik voor pijn bestrijding. Ik moet op de rand van het bed gaan zitten en moet tegen een zuster aan leunen. Eerst wordt de rug ontsmet. Daarna wordt het verdooft en dat is echte een klote gevoel. Hierna wordt via een naald een dun slangetje ( epiduraalcatheter) ingebracht tussen 2 wervels, in het vetweefsel dat het ruggenmerg omgeeft. Via dit slangetje kan dan pijn medicatie worden toegediend. Om te kijken of het goed zit. Wordt er wat in gespoten. Ik krijg een warm gevoel in mijn rug. Een goed teken. Toen ze de naald in brachten kreeg ik een druk gevoel in mijn rug. hierna werd er antibiotica aan het infuus gehangen. Op de ok zullen ze ook een nieuwe infuusnaald inbrengen, want deze zit op een rot plek. Even later wordt ik opgehaald en naar OK 3 gebracht. Nadat ik op de operatie tafel lig en als is aangesloten en de chirurg mij nog wat vragen heeft gesteld. Wordt ik in slaap gebracht. Als ik diep moet in ademen. Lijkt het net of ik in een draaimolen zit en toen ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
Rond 16:00 uur wordt ik wakker op de verkoever kamer. Ik ben goed misselijk en heb behoorlijk pijn. Ook is mijn bloeddruk en hartslag erg hoog. Ik krijg via het infuus wat tegen de pijn, misselijkheid en ze geven nog wat slaapmiddel. Het werkt. Mijn hartslag wordt rustiger en ook de bloeddruk zakt. Even later komt de chirurg langs. Ze hebben helaas de wond weer open moeten maken. Omdat ik moet hoesten krijg ik een kussen op mijn buikwond, zodat ik tegen druk kan geven als ik moet hoesten en het minder pijn doet.
Rond 17:30 uur wordt ik opgehaald en weer naar unit 28 gebracht. Rond 18:30 uur komen ma en mijn zus even langs. Ik zit nu vol met slangen. Zuurstof, maar die mag er al af. Voeding slang. Daar wordt nu water op aan gesloten. Blaaskatheter, infuus voor zoutoplossing en flesjes paracetamol en een slang van de epiduraalkatheter waar ik via een pomp waar een spuit inzit pijn bestrijding krijg

op mijn schouder het infuus voor de pijn

De paal met de pomp voor de pijnmedicatie


Om 20:45 uur hebben ze nog de temperatuur gemeten 37,9. Om 21:35 uur hebben ze spuit van pijn bestrijding verwisseld, flesje paracetamol aangehangen en zak water aan de voeding sonde gehangen. Ben om 22:00 uur gaan slapen

Woensdag 25 december 2013: 1e kerstdag
Niet echt geweldig geslapen. Veel wakker geweest door de pijn. Zuster regelmatig komen kijken hoe het ging. Om 03:25 uur is de pijnspuit verwisseld en is er nog een flesje paracetamol aan gehangen. Om 08:15 uur zijn de controles gedaan. Bloeddruk was laag 99/52. Om 08:30 uur medicatie gehad. Rond 08:45 uur ben ik door een zuster op bed een beetje gewassen en omgekleed. Ok jasje uit en eigen shirt aan. Ze heeft ook nog een geurtje opgedaan. Klaar voor kerst. Was erg vermoeiend. Rond 11;00 uur was de spuit van de pijn bestrijding leeg. Kreeg om 11:15 uur ook wat meer pijn van zowel buik als operatiewond. Ik bel de zuster. ze zijn bezig. Rond 11;30 uur bezoek gehad. Om 11:35 uur bel ik weer de zuster. Ik hou het niet meer van de pijn. Als ze de spuit klaar hebben, dan komen ze de spuit meteen aansluiten. Wel wordt de voeding nu aan gesloten. Om 12:10 uur zijn ze er eindelijk met de spuit. De pomp van de spuit wordt even hoger gezet en ze hangen ook met een flesje paracetamol aan het infuus. Ik ben nu gewoon moe van de pijn. Het duurde zo lang, omdat de samenstelling niet standaard is en ik ook niet op afdeling chirurgie ligt..

dubbel infuus

de nieuwe sonde en wond

voeding is weer aan gesloten

Rond 12:30 uur is de mdl-arts langs geweest: de pomp met pijn spuit wordt afgebouwd en de eigen medicatie weer gestart. Om 13:30 uur bezoek gehad van ma, mijn broer, schoonzus, nichtje en neefje. Kerst cadeau's gehad. En van Kami en Tano een mooie zelf gemaakte kerst slinger met de tekst Vrolijk kerstfeest, Kami, Tano.




Na het bezoek wat geslapen. Om 15:00 uur is de pomp weer terug naar 8 gezet. Rond 17:00 uur is het infuus er af gegaan. Hij zat ook niet meer goed. Voeding verwisseld en pomp voor pijn naar 6 gezet. Rond 18:25 uur is de suit voor de pijn leeg. Ik voel goed dat ie lager staat. 's Avonds is zijn mijn zus en zwager nog op bezoek geweest. Om 21:00 uur is de pijnpomp naar 5 gezet en morfine pleister verwisseld en hebben ze ook de wond verschoond ( een snee van 15 cm met 11 krammen er in) Hij is nog niet helemaal dicht en zeer pijnlijk. Ben

rond 22:00 uur proberen te gaan slapen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten